top of page

Sohvalta nettiperunaksi

Päivitetty: 14.10.

Yhä useampi meistä avaa kotitelevisioon Youtuben, osalla se onkin jo napitettuna kaukosäätimeen. Nielsenin mukaan Youtube vastasi keväällä 2025 jo 12,4 prosentista kaikesta televisiokatselusta Yhdysvalloissa – enemmän kuin mikään muu mediatoimija. Suomessakin tämä hiljalleen lipuva virtaus näkyy jo: Youtube on hivuttautunut olohuoneisiin ja muuttanut katselutottumuksiamme. Katseet nousevat kännyköiden ruuduilta olohuoneen laajakulmaan, kun sisältö on kiinnostavaa ja kestoltaan pidempää. Yleinen trendi viittaa siihen, että pitkäkestoiset videot sitouttavat katsojia erityisesti televisioruudulla.


ree

Löytö Studiossa me pääsimme lukemaan tämän muutoksen suoraan numeroista. Heikki Kahilan ja Markku Veijalaisen juontama sekä yhteistyössä Helsingin kaupungin kanssa Sakari Heiskasen tuottama Etäleffakerho on tähän mennessä kerännyt yli 40% katselutunneistaan televisiosta. Tuplasti enemmän siis kuin pelkästään mobiililaitteilta, tietokoneilta tai tableteilta. Televisio on myös valittu kanava verkkosarjan isoimmalle ikäryhmälle. Tähän mennessä yli puolet sarjan katsojista ovat olleet plussan puolella mittariston maksimista eli "vähintään 65 vuotta". Suomessa tämä jako niputtaa noin neljäsosan meistä eli arviolta 1,3 miljoonaa kansalaista samaan laariin.

ree
ree

Iso ruutu, uusi media


Huomio, markkinointipäälliköt! Olohuone on vieläkin ja taas jälkeen tärkeä mediatila. Vaikka "lineaarinen televisio on osoittautunut liiketoiminnallisesti auringonlaskun alaksi", kerrotaan  Mainostelevisiostakin perinteisen tv-tuotannon olevan silti tärkeä osa toimintaa vielä vuosiksi. Eikä yllättävää, onhan se kotitelevision paikka kuulunut kotiemme sisustussuunnitelmaan sukupolvesta toiseen. Nähtäväksi jää, kuinka mainonnan klikkibudjettien pienentyessä niin käyttäjien kuin Googlenkin generoiman kontentin sijaan sisällöltään ja tuotantoarvoltaan muistijäljen jättävä markkinointikerronta kehittyy. Tilaa tälle kaikkelle kuitenkin on, onhan nykyisessä mainoskellossakin loputon määrä tunteja.


Mutta – takaisin elkkuihin. Etäleffakerhon katsojat eivät ole siis liikkeellä, vaan paikallaan. He istuvat sohvalle ja keskittyivät tarinaan. Tämän yleisön tavoittamiseen televisioruuduilla Youtube on siis jo valmis kanava. Katsojakunnan ikäkään ei näytä olevan ongelma nykyteknologian kanssa. Somen tuomat lainalaisuudet vanhempien sukupolvien löytämisesti uusiin kanaviin – hitaasti ja varmasti – näyttäisi pitävän paikkansa. 


Maailma muuttuu ja olohuoneet sen mukana


Lineaariseen television verrattuna suurimmat erot Löydön tuotannossa nähdään jakelussa ja hyödyssä; kumpikin jää meidän omiin käsiimme. Laadukas, suunniteltu sisältö kerää luotettavuutta ja katseluaikaa sadoissa tunneissa, ei vain muutamissa sekunneissa. Se näyttää hyvältä isolla ruudulla, tuntuu aidolta keskustelulta ja mikä yllättävintä: se on helposti saavutettavaa kaikille. YouTube toimii siis sisältöä suosittelevana alustana sekä televisiokanavana. Oikein tuotettuna sisältö saa samat puitteet ja painoarvon kuin menneiden kesien tv-lähetys – vain ilman kiireistä lähetysaikaa ja kallista kanavapaikkaa.


Televisio ei ole katoamassa mihinkään, se vain muuttuu maailman mukana.


Sisällöntuottajana näemme tässä myös toisen ulottuvuuden. Kun Youtube tuo ohjelmat olohuoneisiin, sisällön laatu ja yhteisöllisyys ratkaisevat enemmän kuin kanava. Katsoja ei välitä, miten sisältö on julkaistu, kunhan se on kiinnostavaa ja hyvin tehty. Portteja ei enää vartioida – niin hyvässä kuin heikommassakin – ja samalla aukeaa mahdollisuus tuottaa kulttuurisestikin osuvaa ohjelmaa, ilman raskaiden jakelumallien aiheuttamia menoja. Yhteistyö ja rinnakkaisjulkaisut ovat vain pari kaikille avointa mahdollisuutta nykyisen kanavatalouden rakenteessa.


Teemme näköjään televisiota


Löydön näkökulmasta tämä mediaympäristö on unelma. Julkaisukanavana Youtubella on yleisönsä, logiikkansa ja rytminsä - ja mikä tärkeintä: analytiikkansa. Sieltä pääsee näkemään reaaliajassa "mikä" toimii, "missä" se näkyy ja "miten" siihen reagoidaan. Näin ratkaistavaksi jääkin enää "mitä". Mitä kaikkea haluammekaan sanoa? Onneksi sen keksimiseen jää budjeteista nykyisin huomattavasti isompi prosentti.


Katsojilla on alati kasvava valta päättää, milloin ja millä laitteella he katsovat. Ja ennen kaikkea, katsovatko he ollenkaan. Siksi sisällön on oltava niin kiinnostava ja tunnistettava, että se houkuttelee yleisön puoleensa riippumatta jakelutavasta. Nykyisessä mediaympäristössä tilaajan ei tarvitse enää murehtia tarkasti missä sisältö julkaistaan. Kunhan se julkaistaan – jossain ja jotenkin – olipa se Youtubessa, somekanavalla tai suoratoistopalvelussa, kännykällä tai TV:llä. 


Televisio ei ole katoamassa mihinkään, se vain muuttuu maailman mukana. Youtube on sen uusi osoite, ja yleisö on jo paikoillaan. Jos haluat, että sisältösi näkyy sekä sohvilla että puhelimissa, Löytö Studio auttaa sinua rakentamaan ohjelmia, jotka näyttävät hyvältä isolta ruudulta ja tuntuvat omilta. Me teemme (näköjään) televisiota.





 
 
 

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

Kommentit


bottom of page